En god skolestart – sammen
Vårt mål er at barna skal forlate barnehagen med trygghet, selvtillit og en indre motivasjon for å lære. Når barn møter skolen som nysgjerrige, trygge og selvstendige individer, legges grunnlaget for en positiv skolehverdag.
Skoleforberedende arbeid i praksis
Gjennom det siste barnehageåret har vi et tydelig skoleforberedende fokus i hverdagen. Vi tror på å ruste barna med ferdigheter som vil komme dem til gode i skolehverdagen, både faglig og sosialt. Barnehagepersonalet spiller en viktig rolle i å forberede barna på skolestarten. Dette skjer blant annet gjennom:
-Samtaler og lek som handler om skolen
-Besøk på nærskolen og besøk av lærerne fra skolen i barnehagen
-Selvstendighet: Barna får øve på å ta egne valg, følge beskjeder og ta ansvar for egne eiendeler.
-Motta og forstå informasjon: Vi trener på å lytte, forstå og følge instruksjoner – både i små grupper og i samlinger.
-Nysgjerrighet og undring: Vi legger til rette for at barna får stille spørsmål, utforske og tenke kritisk. Dette stimulerer lærelyst og kreativitet.
-Sosiale ferdigheter: Samarbeid, turtaking og det å vise empati er sentralt i barnegruppen – akkurat som i skolen.
Foreldre kan også bidra ved å snakke positivt om skolen, lese bøker om skolestart sammen med barnet og oppmuntre til nysgjerrighet.
Leken – fortsatt viktig
Selv om vi forbereder barna på skolen, er leken fortsatt en viktig del av læringen. Gjennom lek utvikler barna språk, tallforståelse, problemløsning og samarbeidsevner – alt sammen grunnleggende ferdigheter for skolen og videre i livet. Vi vet at lek ikke står i motsetning til læring. Tvert imot: lek er læring. Når barn forhandler i rollelek, øver de på turtaking, empati og språk. Når de bygger tårn eller lager hinderløyper, jobber de med romforståelse, tall og begreper. Dette er tidlige skoleforberedende erfaringer – pakket inn i glede og nysgjerrighet.
Tett samarbeid med skolene
Et av våre viktigste fokusområder er å ha en åpen og god dialog med skolene barna skal begynne på. Gjennom jevnlig kontakt og samarbeid sikrer vi at informasjon om hvert enkelt barn blir videreformidlet på en måte som ivaretar både barnets behov og skolens forutsetninger for å ta imot nye elever. Denne overgangen skal være sømløs, og barna skal oppleve kontinuitet og trygghet i det som for mange kan være en stor forandring.
Her er informasjon om de tre skolene som vi har tettest dialog med i vårt nærområde:
Uranienborg skole
En kommunal barneskole med et trygt og inkluderende læringsmiljø. Skolen har et godt faglig tilbud og legger vekt på både faglig utvikling og sosial trivsel. Den har også SFO (skolefritidsordning) for de yngste elevene.
Uranienborg skole
Ruseløkka skole
En nyrenovert og moderne skole som tar imot elever fra 1. til 10. trinn. Skolen er kjent for sitt engasjement i elevmedvirkning, digitale læremidler og et bredt faglig tilbud. Beliggenheten og nærheten til mange kulturinstitusjonene gir gode muligheter til bruk av teatere, museer og parker.
Lycée Français René Cassin d’Oslo
Dette er en fransk internasjonal skole som følger det franske undervisningssystemet. Skolen tilbyr undervisning fra barnehagealder til videregående nivå, med fokus på flerspråklighet og internasjonal forståelse. Undervisningen foregår hovedsakelig på fransk.
Hjem - Den franske skolen i Oslo
Dersom dere har spørsmål eller ønsker mer informasjon, anbefaler vi å besøke skolenes nettsider eller ta direkte kontakt med skolene.
Vi heier på barna våre – og sørger for at de møter skolen med trygghet, glede og lærelyst!